Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти «Фізична культура в 10-11 класах. Профільний рівень», затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698, визначає метою предмета «Фізична культура» ознайомлення учнів з основними формами професійної діяльності фахівців фізичного виховання (вчителя фізичної культури, тренера або інструктора з виду спорту), оволодіння ними первинними методами і формами педагогічної діяльності, формування фізичного, психічного, духовного та соціального здоров’я старшокласників, фізичної культури особистості, оволодіння знаннями з основ теорії і методики фізичного виховання, вміннями та навичками самостійних і групових занять фізкультурно-спортивної й оздоровчо-корегувальної спрямованості, а також забезпечення можливостей для рівного доступу школярів до здобуття загальноосвітньої профільної та початкової допрофесійної підготовки з фізичного виховання.
Проєкт Державного стандарту профільної освіти формулює завдання фізичного виховання у профільних класах спортивного напряму, як поєднання реалізації загальнорозвиваючих завдань із завданнями спрямованого й спеціального виховання, тобто розширення компетентністного потенціалу здобувачів освіти до вміння:
застосовувати доречні мовленнєві стратегії відповідно до мети спілкування під час занять фізичною культурою і спортом;
популяризації рідної мови і національних традицій з фізичної культури і спорту;
моделювати ситуації із застосуванням математичного апарату в процесі занять руховою активністю, в тому числі для аналізу і використання даних різноманітних технічних засобів про стан і ступінь навантаження організму;
застосовувати інноваційно-оздоровчі технології для покращення фізичного стану, розвивати ідеї та можливості для створення оздоровчих технологій (систем), досліджувати та експериментувати з інноваційними підходами у фізичному вихованні;
пристосовуватися до умов навколишнього середовища під час виконання фізичних вправ, використовувати екологічні основи природокористування, дотримуватись правил поведінки на природі у процесі занять фізичною культурою і спортом;
співпрацювати із командою, приймати спільні рішення, дотримуватися демократичних принципів та уникати дискримінаційних вчинків під час колективних занять фізичною культурою і спортом;
ефективно співпрацювати з іншими особами під час занять фізичною культурою і спортом, спілкуватися в різних ситуаціях, залагоджувати конфлікти, дотримуватися правил чесної гри, вміти організовувати гру, заняття чи інші види командної рухової діяльності.
Сутністю профільного навчання за спортивним напрямом виступає поглиблене вивчення конкретного виду спорту в закладі освіти, що орієнтує організацію навчального процесу на залучення старшокласників до ознайомлення з основними формами фахової діяльності учителя фізичної культури або тренера з виду спорту, обраного в школі як профільного та підвищення спортивної майстерності в обраному виді фізкультурно-оздоровчої або спортивної діяльності. Це має сприяти розвитку в старшокласників індивідуальних професійних здібностей і розширенню їхніх уявлень про специфіку фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності, навчає школярів мислити на професійному рівні вчителя фізичної культури або тренера з обраного виду спорту.
Але в практичній діяльності головна проблема полягає в тому, що в змісті занять предмета «Фізична культура» педагогами виділяється, насамперед, оздоровча та спортивно-тренувальна спрямованість. При цьому освітня складова, як основа навчального предмета, переважно випадає з поля зору фахівців, незважаючи на те, що саме вона складає основу змісту будь-якої дисципліни. В результаті не реалізується глибинна сутність фізичного виховання особистості. Виникає розрив між фізичним розвитком та загальною культурою здобувача освіти, що значно знижує потенційні виховні й загальноосвітні можливості предмета «Фізична культура». А також обмежує роль фізичного вихованняу розв’язанні проблем здоров’язбереження, виховання та формування компетентністного потенціалу молоді.
Слід зауважити, що основним акцентом у змісті профільного навчання має бути загальноосвітня підготовка учнів і на її фоні – спеціалізована поглиблена підготовка до майбутньої професійної діяльності у сфері спорту чи фізичної культури.
За даними низки досліджень, нагальною в сучасній загальноосвітній школі є профілізація освіти, за спортивним напрямом у контексті європейського вибору держави – це впровадження в навчальні програми таких розділів варіативної складової та спецкурсів для учнів старших класів, які б враховували сучасний соціально-економічний стан держави й тенденції розвитку олімпійського та професійного спорту.
Одним з доступних видів спорту, який активно розвивається в закладах загальної середньої освіти став бадмінтон. Прикладом складової профільного навчання може стати курс Всесвітньої федерації бадмінтону «Shuttle Time Youth Leadership Workshop». Цей курс розроблений, щоб дати 16-18-річним школярам можливість отримати досвід лідерства у спорті через програму навчання тренерів і керівників спортивних гуртків із бадмінтону Shuttle Time. Метою курсу «Shuttle Time Youth Leadership Workshop» є формування необхідних компетенцій та забезпечення інформаційної підтримки, необхідних для організації і проведення доступних, безпечних, розвиваючих та інклюзивних уроків бадмінтону в початкових групах здобувачів освіти. Формат курсу молодіжного лідерства Shuttle Time розбитий на серію гнучких і простих у проведенні модулів. Організація занять курсу є доступною для проведення в урочній чи позаурочній формі занять учнів старших класів на базі закладів загальної середньої освіти під керівництвом учителів, які пройшли навчання за програмою Shuttle Time. Цілі курсу цілком відповідають вимогам проєку Державного стандарту профільної середньої освіти і навчальної програми для закладів загальної середньої освіти «Фізична культура в 10-11 класах. Профільний рівень».
Висновки.
Організація профільного навчання старшокласників в загальноосвітніх навчальних закладах буде ефективною за умов:
- пошуку можливостей оновлення спортивно-матеріальної бази шкіл, спроможної забезпечити реалізацію завдань спортивного профілю;
-постійної профорієнтаційної роботи з учнями старших класів із метою підвищення мотивації до здобуття спеціальної фізкультурної освіти;
- Забезпечення необхідної освітньої складової під час занять з фізичної культури;
Джерела:
1. https://shuttletime.bwfbadminton.com/youth-leadership-workshop
2. https://www.sport.vnu.edu.ua/index.php/sport/article/view/131/110
4. http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/7600/1/Leschenko.pdf
5. https://web.znu.edu.ua/herald/issues/2012/FViS-2012-1/048-53.pdf
Комментариев нет:
Отправить комментарий