воскресенье, 25 июня 2023 г.

 


У 2022-2023 навчальному році фахове об’єднання учителів фізичної культури закладів загальної середньої освіти  м. Тернополя продовжує роботу над науково-методичною проблемою «Формування професійної мобільності вчителів фізичної культури в умовах очної, дистанційної та змішаної форм навчання».

          В основу формування професійної мобільності вчителів фізичної культури покладено компетенції, які мають широкий радіус дії та дозволяють виходити за межі однієї спеціалізації, професійно та психологічно готують вчителя до освоєння нових напрямків діяльності, забезпечують готовність до інновацій у педагогічній практиці.

В першому семестрі вчителям фізичної культури були запропоновані заходи спрямовані на реалізацію зазначених вище компонентів професійної мобільності. Основний акцент зроблено на практичні заняття, групову та індивідуальну роботу в умовах тренінгів, спортивно-масових заходів та практичних семінарів.

1. Інструментальний компонент педагога реалізовано під час проведення заходів в рамках міського спортивного проєкту «ВідкрийТЕ спорт». З вересня по грудень в спортивних залах ТНПУ ім. В. Гнатюка, ЗУНУ, ФОК «ДЮСШ з ігрових видів спорту» та СК «Текстильник» під керівництвом провідних тренерів з видів спорту відбулись спортивні фестивалі «ВідкрийТЕ спорт. BaskET», «ВідкрийТЕ спорт. Volleyball», «ВідкрийТЕ спорт. Handball» під час яких учні та учениці 5-6-их класів ЗЗСО Тернопільської міської ради, разом з учителями, мали змогу ознайомитись з елементами спортивних ігор, продемонструвати власні вміння, активно вправлятись з представниками команд майстрів і вихованців ДЮСШ м. Тернополя. Участь прийняло загалом понад 500 учнів та учителів.

2.  Особистісний компонент реалізувався в рамках роботи «Клубу фахової майстерності». Цикл практичних занять (технічного та функціонального розвитку педагогів), практичних семінарів, тренінгів. Зокрема відбулись практичні заняття з волейболу на базі ТЗОШ №23 за участі вчителя-методиста Юдаєвої, І.В. Практичний семінар з бадмінтону на базі ТНПУ ім. В. Гнатюка під керівництвом викладача Огнистого Андрія Володимировича. Учасники удосконалювали власні навички, освоювали сучасні технології навчання ігровим елементам, знайомились з новими формами рухової активності та ділились власним досвідом.

3.  Діяльнісний компонент реалізувався:

-  В рамках роботи практичного семінару на тему «Сучасні засоби фізичного виховання в умовах сьогодення». Вчителі фізичної культури (молоді спеціалісти та охочі) ознайомились з досвідом провідних педагогів  міста в реалізації варіативних модулів «Cool Games», «Панна», «Ultimate frisbee», запропонованих в модельній навчальній програмі з фізичної культури для 5-6 класів (НУШ). Отримані знання допоможуть фахівцям розширити варіативну складову педагогічної діяльності з учнями ЗЗСО. Керівникам практичних локацій були вчителі фізичної культури ТСШ №3 Стасюк Андрій, Бучинський Богдан, Баран Олег;

-  Під час циклу занять на тему «Організація занять з учнями, віднесеними за станом здоров’я до спеціальної медичної групи та учнями з особливими потребами» під керівництвом викладача ТНПУ ім. В. Гнатюка Огнистої Катерини Миколаївни. Педагоги знайомились з особливостями організації занять відповідно до встановлених відхилень стану здоров’я учнів, надання допомоги та методичного супроводу педагогам щодо забезпечення рухового режиму учнів з особливими потребами протягом навчального дня;

 - В рамках роботи «інтерактивної школи» на тему: 

«Організація навчального процесу процесу відповідно до вимог модельної програми «Фізична культура. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти» та методично-інформаційної наради «Особливості організації урочної, позакласної та спортивно-масової роботи в 2022-2023 навчальному році. Методичні рекомендації».

В розділі «Спортивний майданчик» організовано і проведено Чемпіонат м. Тернополя з пішохідного туризму серед юнаків, Чемпіонат м. Тернополя з настільного тенісу серед юнаків і юнок, Чемпіонат м. Тернополя з волейболу серед старших юнаків, Чемпіонат м. Тернополя з баскетболу серед юнаків (U-17).  Міський дитячий фестиваль за програмою «Дитяча легка атлетика IAAF». Міський спортивно-патріотичний захід для молодших школярів «Ігри патріотів».

З метою формування безпечного освітнього простору, сприяння ефективному виконанню навчальних програм з фізичної культури та підвищення рівня навчальних досягнень учнів закладів загальної середньої освіти Тернопільської міської ради здійснено моніторинг стану дотримання правил безпеки під час проведення занять з фізичної культури і спорту в закладах загальної середньої освіти.

Сучасний педагог зобов’язаний реагувати не тільки своєчасно, а й високоефективно на виклики сучасних реалій. Розпочавши роботу «Інтерактивної школи» в І семестрі семінаром на тему «Організація навчального процесу процесу відповідно до вимог модельної програми «Фізична культура. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти», в ІІ семестрі органічно продовжила заходом «Алгоритм діяльності вчителя щодо організації формувального оцінювання». Мета заходу визначалась потребою учителів виробити зрозумілий алгоритм поточного оцінювання здобувачів освіти на уроках фізичної культури. За основу алгоритму брався досвід колег пілотних ЗЗСО м. Тернополя. На вирішення цієї ж методичної проблеми   Тим не менш, проблематика поточного формувального оцінювання для учителів фізичної культури залишається актуальною і на наступний навчальний рік. Як показав результат анкетування фахівців щодо самооцінювання професійної майстерності (в перспективі викладання в 6-му класі НУШ) лише 42,5% учасників опитування зазначили, що самостійно розробляють критерії оцінювання навчальних досягнень учнів із урахуванням вікових особливостей та індивідуальних досягнень, здобутків кожного учня.



 І лише 24% опитуваних не використовують бальної системи поточного оцінювання в класах НУШ.


Питання використання навчально-діяльнісного підходу в процесі формування компетентностей здобувачів освіти піднімалось під час роботи Трансфермістечка №10. Локація вчителів фізичної культури працювала за темою: «Ігрові технології як ефективний засіб формування ключових і предметних компетентностей у здобувачів освіти в адаптаційному циклі навчання (5-6 клас, НУШ)».

«Діяльнісний підхід - це завжди гра. Но не завжди гра - навчально-діяльнісний підхід», – говорить керівниця The Lego Foundation в Україні Оксана Рома. Ігрові технології були й залишаються основою фізичного розвитку багатьох поколінь. Но вміння самостійно вигадувати і вдосконалювати ігри, визначати правила й умови, підбирати інвентар та локації, формувати команду й разом йти до успіху, розвивають не лише фізичні, а й комунікативні, інтелектуальні, лідерські й морально-вольові здібності учнів. Завдання учителя полягає в тому, щоб за допомогою ігрових технологій здобувачі освіти вміли самостійно знаходити шляхи розв’язку поставлених задач. Щоб розуміли, що помилка (програш) - це теж елемент навчання і шлях до вирішення проблеми.

Результат анкетування фахівців щодо самооцінювання професійної майстерності (в перспективі викладання в 6-му класі НУШ) продемонстрував високу готовність учителів використовувати ігрові технології на уроках фізичної культури. 96% респондентів зазначили, що постійно використовують ігри в своїй педагогічній практиці. Але тільки 66% з них стверджують, що ігри носять системний характер і є прикладом використання навчально-діяльнісного підходу в процесі формування компетенцій здобувачів освіти. Тема також вимагає подальшого опрацювання й визначення чіткого функціоналу вчителя.

Використання діяльнісного підходу до навчання стало головним вектором підготовки учасників обласного активного форуму «Нова фізична культура – здорова громада» який тривав з березня по травень 2023 року на базі ТЗОШ №28. 5 учителів ЗЗСО м.Тернополя в числі понад 70-ти представників громад, успішно пройшли навчання, отримали комплекти спорядження від Г/О «Благодійний фонд Катерини Білоруської» і стали амбасадорами Нової фізичної культури в Файному місті.

В рамках роботи «динамічної групи» проведено семінар «Організація занять фізичною культурою в режимі навчального дня з учнями з особливими освітніми потребами (фізична реабілітація).» Знаннями ділилась кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент кафедри фізичного виховання та реабілітації ТНПУ ім. В. Гнатюка Катерина Миколаївна Огниста. Проведено цикл практичних занять, на яких педагоги ознайомились з особливостями організації і проведення сеансів рухової активності з учнями віднесеними до спеціальної медичної групи за станом здоров’я, та учнів з особливими освітніми потребами. Згідно результату анкетування фахівців щодо самооцінювання професійної майстерності (в перспективі викладання в 6-му класі НУШ) 85% опитуваних переконані  у своїх знаннях щодо особливостей організації інклюзивної освіти, 10% не впевнені і лише 5% потребують допомоги. Окремим питанням анкетування

Анкетування також виявило серед вчителів фізичної культури потребу допомоги в:

- організації дистанційних форм навчання. Лише 20% опитуваних засвідчили, що проводять заняття в синхронному режимі;

- 65% респондентів створюють ситуацію успіху для досягнення позитивного результату навчання, мотивуючи учнів до різних видів діяльності;

- 76% планують освітній процес (зміст, форми організації навчальної діяльності) з урахуванням індивідуальних особливостей дітей;

- 62% добирають зміст навчального матеріалу таким чином, щоб максимально забезпечити формування предметних та ключових компетентностей учнів;

- 23% доцільно та ефективно використовують електронні освітні ресурси в освітньому процесі;

- 50% розробляють критерії оцінювання навчальних досягнень учнів із урахуванням вікових особливостей та індивідуальних досягнень, здобутків кожного учня (у тому числі дітей з особливими освітніми потребами);

- 43% знайомлять дітей з ознаками булінгу, причинами його виникнення та наслідками і лише 38% з алгоритмом дій залежно від їх ролі в булінгу (жертва, спостерігач);

          І лише 71% респондентів аналізують власну педагогічну діяльність на предмет її ефективності.

В рамках роботи  «Клубу фахової майстерності» щотижня проводились практичні заняття покликані розширити компетентнісний потенціал педагогів щодо оволодіння новими розділами варіативної частини навчальної програми «Фізична культура». З цією ж метою організовано і проведено курсову підготовку вчителів фізичної культури за програмою «Функціональна підготовка вчителів фізичної культури». Педагоги вправлялись на заняттях степ- і drumming-аеробіки, фітнес-йоги, корфболу, петанку, бадмінтону, різновидів волейболу і баскетболу.

На «Спортивному майданчику» протягом ІІ семестру відбулись 7 Чемпіонатів м. Тернополя  з видів спорту та спортивного туризму серед юнаків і дівчат, міський етап Всеукраїнського спортивного заходу «Cool Games» в трьох вікових групах і 4 спортивних фестивалі «ВідкрийТЕ спорт». Збірні команди ЗЗСО м. Тернополя прийняли участь в змаганнях обласної ліги «Ігри школярів Тернопільщини-2023». З 5-ти видів програми юні файномістяни вибороли 4 перемоги і одне срібло.


Комментариев нет:

Отправить комментарий